زمان جاري : شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 2:37 بعد از ظهر
نام کاربري : پسورد : يا عضويت | رمز عبور را فراموش کردم
​تصمیم‌گیری و مشورت سیره ائمه معصومین‌(ع)
لطفا صبر کنید ...

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

~~~~~~ قوانین کلی انجمن+تالار های مهم+تاپیک های مهم~~~~~~


~~~~~~ عضویت در انجمن~~~~~~

آندرویدک تبلیغات
ارسال پاسخ جديد
​تصمیم‌گیری و مشورت سیره ائمه معصومین‌(ع)
تعداد بازديد : 166
saraamini
آفلاين



ميزان امتياز : reputation_pos.png (8×10)
ارسال‌ها : 4
عضويت: 1 /8 /1396
​تصمیم‌گیری و مشورت سیره ائمه معصومین‌(ع)
تصمیم‌گیری و مشورت

تصمیم‌گیری اصل و اساس وظایف مدیر را تشکیل می‌دهد. حرکت به سوی اهداف سازمانی جز با تصمیم‌گیری صحیح و خردمندانه امکان پذیر نیست. برخی از صاحب نظران، کیفیت مدیریت را تابع کیفیت تصمیم‌گیری دانسته و معتقدند که تصمیم‌گیری به تنهایی مهم‌ترین وظیفه مدیر است. فرهنگ اسلامی توصیه‌های ارزشمندی برای این امر دارد.

آنچه از سیره ائمه معصومین‌(ع) به دست آمده است، نشان دهنده آن است که عوامل و عناصر بسیار مهمی در اتخاذ تصمیم‌های مناسب و درست نقش دارند که در مباحث مدیریت اسلامی به آن‌ها اشاره می‌شود. از جمله این عوامل:

1. جمع آوری اطلاعات و بررسی و تحلیل دقیق مسائل؛ 2. مشورت؛ 3. استفاده از تجارب گذشته؛ 4. قاطعیت و ثبات در تصمیم‌گیری؛ 5. آینده نگری و عاقبت اندیشی؛ 6. پرهیز از عجله و شتاب‌زدگی؛ 7. توکل.(8)

همچنین بزرگان خانواده با مشورت کردن با فرزندان خود، اهمیت این امر را به آنان گوش‌زد کرده و علاوه بر تقویت عزت نفس آن‌ها و مهم جلوه دادن رأی و نظر ایشان در مجموعه تصمیمات خانواده، آن‌ها را برای آینده‌ای نزدیک آماده می‌سازند. این که در کلمات اولیای دین هفت سال سوم زندگی کودک را مرحله وزارت نامیده‌اند، اشاره به لزوم هم فکری و هم کاری با آنان در مسائل و مشکلات زندگی و برنامه ریزی‌های خانوادگی دارد. تصمیمات بزرگ و مهم خانواده نیز بهتر است با تشکیل جلسه عمومی خانواده به همراه راهنمایی و اداره مدیر خانواده اتخاذ شود. به عبارت دیگر، همه اعضای خانواده باید نظر خود را درباره آن موضوع اظهار کنند و بزرگان خانواده صرفاً برای ارائه اطلاعات دقیق و رفع اشکالات احتمالی، کوچک‌ترها را نسبت به اظهار دیدگاهی دقیق‌تر راهنمایی کرده و در آخر نیز به جمع بندی تمام دیدگاه‌ها بپردازند. از این رو، تصمیم‌گیری هیچ گاه نباید به تنهایی و انفرادی صورت گیرد.
دوشنبه 01 آبان 1396 - 23:39
وب کاربر ارسال پيام نقل قول تشکر گزارش



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


تبلیغات تبلیغات

براي تبادل لوگو با حریم آسمانی کليک و شرايط را مطالعه کنيد
حریم آسمانی از سال 1390 شروع به کار کرده است و مي کوشد تا قدمی هر چند کوچک ولی استوار برای اعطلای نام حجاب در جامعه ایرانی بردارد

harimeasmani.IR

کپي برداري از مطالب و قالب حرام است و پيگرد قانوني دارد