loading...
حریم آسمانی | سایت تخصصی حجاب و عفاف
آخرین ارسال های انجمن
حســین عزتی بازدید : 1194 1393/01/26 نظرات (6)


با سلام

حتما با این سوال تکراری روبه رو شده اید که در کجای قران آمده که حجاب چادر است

و مهمتر در کجای قران آمده که چادر باید مشکی باشد

ما امروز در این مقاله سعی داریم بگوییم برازنده ترین رنگ برای کاملترین حجاب چیست

درباره‌ی این که رنگ چادر باید از چه نوع رنگی انتخاب شود، بحث‌های فراوانی صورت گرفته است. بی‌تردید تاکنون هیچ مجتهد و مرجع تقلیدی رنگ مشکی برای چادر بانوان را واجب شرعی ندانسته است ولی در مورد این که این نوع رنگ برای لباس خانم‌ها بهتر است نیز تردیدی وجود ندارد. آقای «کلهر» در مصاحبه با خاتون این نوع رنگ را سوغات غرب برای ایران دانسته و گفته است: «این نوع رنگ متکبرانه را ناصرالدین شاه برای ایرانیان از غرب به سوغات آورده است!» در این باره چند نکته حایز اهمیت است:
الف) بر فرض پذیرش این تز کلهر، ایشان باید توضیح دهد که آیا رنگ مشکی چادر که امروز در بیش‌تر کشورهای عربی رایج است نیز سوغات ناصرالدین شاه برای کشورهای عربی بوده است؟! جای بسی تأسف است که ایشان برای اثبات مدعایش به استدلال‌های سخیفی تمسک می‌جوید که مثلاً امروز توپ پارچه‌ی مشکی از فرانسه، انگلیس و ژاپن به ایران وارد می‌شود. پس رنگ مشکی چادر از غرب به ایران وارد شده است! وارد شدن پارچه‌ی مشکی از برخی کشورهای غربی را نمی‌توان دلیل ورود این رنگ از گذشته‌ی دور به ایران دانست.
مردم ایران خود بهتر می‌دانند که در گذشته‌ی دور کرباس را در رنگرزی‌ها به رنگ مشکی رنگ می‌کردند و آن را می‌پوشیدند. واردات امروز یک کالا نمی‌تواند دلیل آمدن اصل آن از غرب باشد. بسیاری از کالاهایی که امروز از غرب برای ما به ارمغان می‌آورند یک روز از تولیدات ایران بوده و متأسفانه امروز ما از وارد کنندگان آن شده‌ایم. بر فرض هم که این رنگ از غرب به ایران آمده باشد آیا می‌توان گفت هر آن چه از غرب آمده است نامطلوب است؟
 ب) در کتب لغت مانند: «لسان العرب و تهذیب اللغة و ...» جلباب را به پرده و چادر مشکی و سیاه شب ترجمه کرده‌اند.
ج) افزون بر آن قرآن که به زبان عربی روشن و مبین نازل شده است تا برای همه‌ی مردم به خصوص مردم عصر نزول قرآن قابل فهم باشد. زمانی که این آیه‌ی شریفه نازل شد، زنان آن روز از جلباب، چادر و پوشش مشکی فهمیدند.
از این رو ام سلمه همسر گرامی پیامبر خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نقل می‌کند وقتی آیه‌ی جلباب «یدنین علیهن من جلابیبهن» نازل شد: «زن‌های انصار از خانه‌هایشان خارج شدند در حالی که پوشش‌های مشکی داشتند، گویی کلاغ بالای سر آن‌ها نشسته است.»[1] سکوت پیامبر در برابر فهم زنان انصار گواه روشنی بر تأیید رنگ مشکی برای پوشش زنان است.
در کتاب روان‌شناسی رنگ‌ها گفته شده است که رنگ مشکی رنگ منفی و سلبی است. دکتر «ماکس لوشر» در کتاب روان شناسی رنگ‌ها صفحه‌ی 97، می‌نویسد: .«رنگ سیاه به معنای «نه» و رنگ سفید به معنای «بله» است. سفید به صفحه‌ی خالی می‌ماند که داستان را باید روی آن نوشت، ولی سیاه نقطه‌ی پایانی است که در فراسوی آن چیزی وجود ندارد.» درست به همین دلیل است که رنگ مشکی را برای چادر زنان بهتر می‌دانیم، زیرا در برابر نگاه مردان بولهوس پیام منفی می‌دهد
آن چه آقای کلهر نیز به عنوان تکبر از آن یاد می‌کند، تأکید بر همین نکته است که زن نباید در برابر مردان تواضع و فروتنی نشان دهد بلکه باید در برابر مردان از خود تکبر نشان دهد و این تکبر در زن امر مثبتی است و نه منفی.
امام علی(علیه‌السلام) در حدیثی می‌فرمایند: ‌«بهترین خصلت‌های زنان، بدترین خصلت‌های مردان است.» ایشان اشاره می‏کنند که زنان اگر مغرور باشند خود را در اختیار نامحرم قرار نمی‏دهند. حجاب از مظاهر اعتماد به نفس زنان است، اگر زنی این اعتماد به نفس را نداشته باشد، بازیچه‌ی دست هوس بازان می‏شود. بی‌تردید چنین رنگی با آیات قرآن که از زنان می‌خواهد «ولایضربن بارجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن»[2]
نباید زنان پای خود را چنان به زمین بکوبند که صدای زینت آلاتشان شنیده شود و موجب تحریک مردان گردند. از ملاک این آیه استفاده می‌شود که هر آن چه زن به گونه‌ای برخورد کند که مورد توجه مردان نامحرم قرار نگیرد برایش و برای مردان بهتر است.
از سوی دیگر این که آقای کلهر لباس مشکی را به قابی تشبیه کرده که صورت زنان را برجسته می‌کند و به عبارت ایشان بدن نماست ولی لباس زنان ایرانی لباس نماست، توجه ایشان را به لباس‌های زنان ترکمن جلب می‌کنم. خوب است ایشان انصاف بدهد که آیا زنان محجبه با چادر توجه بیننده را به خود بیش‌تر جلب می‌کنند یا حجاب زنان ترکمن؟

پی نوشت ها:

[1] سنن ابو داوود ، ج 2، ص 182
[2] سوره‌ی نور، آیه‌ی 31

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط تسنیم در تاریخ 1393/02/04 و 15:54 دقیقه ارسال شده است

سلام
منم رنگ مشکی رو درحال حاضر به بقیه رنگها ترجیح میدم چون متانتش بیشتره ولی اگر بشه ازرنگهای دیگری هم استفاده کرد طوری که اکثریت جامعه با این چادرهای رنگی درجامعه حاضربشن اونوقت چهره شادابتری میشه به جامعه داد.مثل زمان انقلاب که خانمها اکثرا با چادرهای گلدار میومدن بیرون
نمیگم با چادر نماز بیان نه ولی میشه براش یه طراحی خاص درنظر گرفت

این نظر توسط حرف تو در تاریخ 1393/02/03 و 11:31 دقیقه ارسال شده است

سلام
تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتان به سایت \"حرف تو\"
\" برازنده‌ترین رنگ برای چادر چیست؟ \"
با آدرس: http://harfeto.ir/?q=node/25638
در این سایت انتشار یافت.
چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.
هدیه سایت \"حرف تو\" به شما:
\"حضرت رسول (صلّی‌الله‌علیه‌وآله): –در مقام مجاهدان- هر گاه خود را برای جهاد، تجهیز و آماده کنند، خداوند به وجود آنان بر فرشتگان، مباهات می‌کند و چون خانواده‌شان با ایشان خداحافظی نمایند، دیوارها و خانه‌ها برای آنان گریه می‌کنند.\"
یا علی

این نظر توسط توبنویس در تاریخ 1393/01/31 و 14:10 دقیقه ارسال شده است

سلام
خداقوت
مطلب شما در توبنویس درج گردید.
باتشکر

این نظر توسط عمارنامه در تاریخ 1393/01/27 و 15:21 دقیقه ارسال شده است

سلام و درود؛
دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
http://www.ammarname.ir/node/44627
ما را از بروزرسانی خود آگاه
و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
یا علی

این نظر توسط نوبت شما در تاریخ 1393/01/27 و 10:28 دقیقه ارسال شده است

سلام، با تشکر از شما

\"برازنده ترین رنگ برای چادر چیست؟ \"

با آدرس:http://www.nobateshoma.ir/?p=19146

در سایت جامع وبلاگ نویسان استان سمنان انتشار یافت.

چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.
هدیه سایت نوبت شما: رهبر عزیز و معظم انقلاب: عده ای هستند که می توانند در شهری مستقر شوند و آن را هدایت کنند. این ها در خلال هزارها یا صدها نفر مثل خودشان ، در قم مانده اند و اثری هم بر ایشان مترتب نیست . درس خارج فقه (1374/6/22)

یا علی

این نظر توسط دلپاک در تاریخ 1393/01/26 و 23:37 دقیقه ارسال شده است

شکلک


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    ورژن جدید حریم آسمانی را چطور میبینید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1093
  • کل نظرات : 2057
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 627
  • آی پی امروز : 80
  • آی پی دیروز : 70
  • بازدید امروز : 1,313
  • باردید دیروز : 130
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 2,259
  • بازدید ماه : 5,136
  • بازدید سال : 33,867
  • بازدید کلی : 4,044,078
  • کدهای اختصاصی


    جشن تولد ستاره ها - حریم آسمانی


    کد بنر جشن ستاره ها

    همراهان حریم آسمانی






    PageRank


    آلکسا سایت حریم آسمانی


    حمایت می کنیم