loading...
حریم آسمانی | سایت تخصصی حجاب و عفاف
آخرین ارسال های انجمن
حســین عزتی بازدید : 943 1393/06/17 نظرات (2)



با سلام

متاسفانه امروز با نوشتاری برخورد کردم که خیلی به خود من برخورد

پیشاپیش از همه شما عذرخواهی میکنم باید تمام این مطلب را نوشت تا بتوان کامل مورد بررسی قرار داد

این را خانوم تاکید میکنم خانوم رویا صدر در خبرگزاری ایسنا نوشته است

---------------------------------------------------------------------------------

بخش‌هایی از گفت‌وگوی دو نفر از دو نقطه دنیا:
-ما معتقدیم که زن‌ها بسیار والامقام و ارجمند بوده و دارای نقش‌های مهمی می‌باشند.
-یعنی چقدر والا و ارجمند؟
-خیلی...بسیار زیاد.
-یعنی نماینده مجلس؟
-نه بابا، نماینده‌های زن ما که خوشبختانه انگشت‌شمارند. از اون بالاتر.
-یعنی وزیر؟
-نه بابا، زن و وزیر؟!...از اون بالاتر.
-یعنی رییس‌جمهور؟
-ای وای! دیگه چی؟!... از اونم بالاتر.
-یعنی دانشجو؟
-سال‌هاست که رشته‌ها رو خوشبختانه سهمیه‌بندی کردن. از اونم بالاتر.
-پس لابد روی سن برای اجرای موسیقی و تئاتر؟
-نه بحمدالله مدتیه زن‌ها توی بیش‌تر جاها نمی‌تونن روی سن برن... از اونم بالاتر.
-توی استادیوم برای تماشای مسابقه؟
-نه بابا، از این حرفا نزن. از اونم بالاتر.
-کار توی کافی شاپ؟
-استغفرالله...چی خیال کردی؟ از اونم بالاتر
-کار توی قهوه‌خونه؟
- هکٌی...بالاتر.
-توی قبرستون؟
-خوشبختانه در این یکی آمار قابل توجهی به‌دست آوردیم ولی از اونم بالاتر.
-من که دیگه عقلم قد نمی‌ده...
- در جایگاه‌های سترگ در راستای تدبیر و امید و اعتلای حضور و خلق حماسه‌های جاودان شگفت‌آفرین رشد و افتخار و تشخٌص و منزلت والا و گران‌قدر و جایگاه رفیع زاییدن در ویژگی‌های ژرف و شگفت در جهان و تاریخ و عرش اعلی و آسمان هفتم...
-جان؟!نه!
-بدیهی است برای شما که به این جیفه‌های حقیر دنیوی از قبیل وزارت و ریاست‌جمهوری و نمایندگی 5+1 و امثالهم چشم دوخته‌اید غیرقابل درک می‌باشد...اهه! چی شد؟! یارو غش کرد! آهای ضعیفه! هی نشین توی پستو...یه لیوان آب وردار بیار این‌جا...موند روی دست‌مون...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

این سیاه نمایی های بود که در قالب طنز وسرگرمی خبرگزاری ایسنا و شخص رویا صدر به خورد

کاربران داده

واقعا مقام والای زن در شغلهای اجتماعی مانند وزیر و وکیل و نماینده مجلس و کارمند و امثالهم

معنی میشود ؟

یعنی باید وزیر بود تا به مقام والای زن رسید؟

یعنی در ایران مقام زن نادیده گرفته میشود؟ چون رئیس جمهور زن نداریم - چون نماینده مجلس انگشت شمار داریم و بقیه دلایلی که ایشان به آن پرداختند

اما بدتر از همه ی اینها که نوشته شد

توهین به خانه داری و تولد فرزند است یعنی دقیقا همان چیزهایی که اسلام به آن اهمیت داده


اینها احادیثی از پیامبر اسلام است که مطالعه کنید:


  • شقاوت و سعادت هر کسی در رحم مادر پی‌ریزی میشود.
  • مادر است که با ایفای نقش تربیتی خود سعادت دنیا و آخرت فرزند را فراهم می‌کند.
  • جهاد زن نیکو خانه‌داری کردن و نیکو شوهرداری کردن است
  • اگر زنی در زمان زایمان جان دهد، در قیامت شهید محشور می‌شود
  • امام صادق علیه السلام در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله و علیه واله نقل می کند که پیامبر فرمود:«أَيُّمَا امْرَأَةٍ رَفَعَتْ مِنْ بَيْتِ زَوْجِهَا شَيْئاً مِنْ مَوْضِعٍ إِلَى مَوْضِعٍ تُرِيدُ بِهِ صَلَاحاً نَظَرَ اللَّهُ إِلَيْهَا وَ مَنْ نَظَرَ اللَّهُ إِلَيْهِ لَمْ يُعَذِّبْهُ فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ يَا رَسُولَ اللَّهِ صلي الله علبه وآله ذَهَبَ الرِّجَالُ بِكُلِّ خَيْرٍ فَأَيُّ شَيْ‏ءٍ لِلنِّسَاءِ الْمَسَاكِينِ فَقَالَ ع بَلَى إِذَا حَمَلَتِ الْمَرْأَةُ كَانَتْ بِمَنْزِلَةِ الصَّائِمِ الْقَائِمِ الْمُجَاهِدِ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَإِذَا وَضَعَتْ كَانَ لَهَا مِنَ الْأَجْرِ مَا لَا يَدْرِي أَحَدٌ مَا هُوَ لِعِظَمِهِ فَإِذَا أَرْضَعَتْ كَانَ لَهَا بِكُلِّ مَصَّةٍ كَعِدْلِ عِتْقِ مُحَرَّرٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ فَإِذَا فَرَغَتْ مِنْ رَضَاعِهِ ضَرَبَ مَلَكٌ كَرِيمٌ عَلَى جَنْبِهَا وَ قَالَ اسْتَأْنِفِي الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَكِ؛[1] هر زنی که چیزی را در خانه شوهر از زمین بردارد و قصدش نظافت و تمیزی خانه باشد خداوند به او نظر می کند و هر کسی که خدا به او نظر کند او را عذاب نمی کند. ام سلمه عرض کرد: ای رسول خدا صلي الله عليه وآله همه افتخارات نصیب مردان شده، پس زنان چه سهمی از این افتخارات دارند؟ پیامبرصلي الله عليه وآله فر مود: آری (زنان هم افتخارات فراوانى دارند)! هنگامى که زن، باردار مى شود در مدت حمل به منزله روزه دار و شب زنده دار و مانند کسى است که با جان و مال در راه خدا جهاد می کند. چون وضع حمل مى نماید، خدا آنقدر به او پاداش مى دهد که هیچ کس اندازه اش را نمى داند. هنگامى که فرزندش را شیر مى دهد، در برابر هر مکیدن کودک، خداوند پاداش آزاد کردن برده ای از فرزندان اسماعیل را به او مى دهد و هنگامى که دوران شیرخوارگى کودک تمام شود، یکى از فرشتگان بزرگوار خداوند بر پهلوی او مى زند و می گوید: اعمال خود را از نو آغازکن؛ چراکه خداوند همه گناهان تو را بخشیده است. 
  • پیامبر عظیم الشان اسلام صلوات الله علیه و آله خانه داری و همسرداری زن را به مثابه جهاد فی سبیل الله دانسته و می فرمایند: جهاد المرئه حسن التبعل.

همانطور که همه میدانید بزرگ بانوی اسلام الگوی تمامی زنان عالم به خانه داری عشق میورزیدند

ما اگر مسلمانیم نباید از اصل اسلام دور باشیم

اسلام دین تمامی عصر ها و دوره هاست نه فقط برای 1400 سال پیش

اگر می گوید خانه داری برای زن است و مرد مسئول کارهای بیرون و زن مدیر خانه است

برای تمامی سالها و دوره ها گفته نه برای دوره ای خاص

اسلام مسئولیتهای زن و مرد را متفاوت دانسته و از هم تفکیک کرده فقط و فقط بخاطر شخصیتهای متفاوت زن و مرد، بخاطر تفاوتهای اخلاقی و رفتاری زن و مرد بخاطر تفاوت در نوع آفرینش زن و مرد

اما همانطور که در آن نوشته بالا خواندیم در دنیای امروز همه چیز متفاوت شده زنان مقام و والای خود را در کارهایی میبینند که اصالتا هیچ سنخیتی با فلسفه وجودیشان ندارد .

به نکات زیر توجه کنید:

در بیان حضرت علی (ع) بهترین ویژگیهای شخصیتی زن مسلمان که اتفاقاً بدترین ویژگی مردان است چنین می باشد:

«خیار خصال النساء شرار خصال الرجال، الزهو و الجبن و البخل، فاذا کانت المره مزهوه لم تمکن من نفسها و اذا کانت بخیله حفظت مالها و مال بعلها و اذا کانت جبانه فرقت من کل شیئ یعرض لها».

زهو یعنی حریم گرفتن، یعنی زن باید در فعالیتهای اجتماعی خود حریم بگیرد و حالت تکبر او بر حالت تمایل او بچربد.

وقتی زن حریم بگیرد، خود را در اختیار بیگانه نمی گذارد، چنانچه بخیل باشد، مراعات اقتصاد خانواده را می کند و اگر ترسو باشد، خود را در مسیر تند جریانات عفت شکن قرار نمی دهد. ولی در نظام تعلیم و تربیت گفته می شود که فرد باید برون گرا باشد و ارتباطات اجتماعی داشته باشد و هم مسلک خود را بیابد و ترسو نباشد. اگر این سه ویژگی زن از نظر امام علی (ع) به نظر غیر عادی می رسد نیازمند تفسیر و توضیح می باشد. صفات و ویژگیهایی که زن را به خطر می اندازد و به بحران می کشد، مطلق و مقید دارد که این جا حالت مقید آن مطرح است. این صفات بحران آفرین در هیچ یک از زن و مرد به طور مطلق پسندیده نیست، زیرا اسلام می کوشد انسانهایی تربیت شوند که از تکبر، ترس و غرور نجات یافته باشند. این که زن در برابر شوهر، پدر، مادر، . . . تکبر داشته باشد، اسلام آن را نمی پذیرد. بنابراین صفت تکبر و حریم گیری به طور مطلق مورد توجه امام (ع) نمی باشد، ولی تعریف زهو با تکبر متفاوت است. زهو یعنی اسلام چارچوب شخصیتی را برای زنان تعریف کرده است. مطابق معیارهای تعلیم و تربیت غرب، زن باید برون گرا باشد و بتواند با دیگران سریع ارتباط برقرار کند و اگر نتواند با جنس مخالف ارتباط داشته باشد، ترس مرضی از جنس مخالف دارد، در حالی که مطابق اسلام زن باید در مسئولیت های اجتماعی حریم داشته باشد. در مورد بخل نیز این صفت به صورت مقید مورد نظر می باشد. وقتی قرآن کریم می فرماید: « و من یوق شح نفسه فاولئک هم المفلحون» یعنی فلاح و رستگاری از آن کسی است که تنگ نظری و تنگدستی در مسائل مادی را در فضای روانی خود حفظ کند. پس زیبندگی این صفات در قلمرو خاص مطرح است. استاد شهید مطهری، در مورد اشکال برخی افراد، به این سه ویژگی برای زنان می فرمایند: آیا ویژگی های اخلاقی نسبی است و برای مرد به یک گونه است و برای زن به گونه دیگر؟! آیا این موضوع، نسبی بودن این صفات را نشان می دهد یا بیانگر آن است که در کلام امام (ع) نقش زن و مرد در زندگی از هم تفکیک شده است؟!

در واقع منظور امام بیان صفات شخصیتی نیست، بلکه رفتارهای ناشی از آن صفات مطرح است. به عنوان مثال آنجا که خداوند می فرماید: «الله یستهزء بهم» استهزاء صفت ناشایست است. چطور به خودش نسبت می دهد. یا آنجا که می فرماید: « اگر بنده ای سه بار از خداوند درخواست بکند، بار سوم خطاب می آید که من از بنده خود حیا می کنم». اگر این موارد و ویژگیها انفعالی یا مذموم در شخصیت باشد، چگونه در مورد خداوند متعال درست است؟ پس در این موارد منظور شیوه تدبیر و ربوبیت خداوند است. حضرت علی (ع) نیز برای از بین بردن این ذهنیت غلط، در تحلیل و تفسیر کلام خود می فرمایند: «فاذا کانت المره مزهوه لم تمکن من نفسها» اگر زنی در روابط اجتماعی خود همواره حریم و خط قرمزهایی را رعایت کند، به راحتی در دسترس قرار نمی گیرد و مورد آسیب پذیری نخواهد بود. «لم تمکن نفساً» خودش را در اختیار نخواهد گذاشت «فاذا کانت بخیله» اگر صفت بخل داشته باشد «حفظت مالها و مال بعلها» از ثروت خود، ثروت زندگی مشترک و ثروت شوهر محافظت می کند. «فاذا کانت جبانه فرقت شیئ یعرض لها» اگر بترسد، در برخورد اجتماعی، ترس همراه با احتیاط و اضطراب خواهد داشت که دافع بسیاری از آفات و درگیری ها می باشد.

اما اینکه امام(ع) بهترین ویژگی زن را بدترین ویژگی مرد می دانند، نشان دهنده آن است که از دیدگاه اسلام نقش و منزلت زن و مرد در زندگی مشترک کاملاً متفاوت است، بافت وجودی و شخصیتی زن به گونه ای است که تصحیح رفتار و روابط وی، این سنخ صفات را می طلبد.

شهید مطهری(ره) می فرمایند: دلیل اینکه ویژگیهای مطرح شده در این روایت بطور مطلق منظور نیست و شامل موارد خاصی می باشد، آن است که در مورد بخل هم اگر مطلق آن مطرح باشد، با مسلمات قرآن در تضاد است. آیه «و من یوق شح نفسه» نقطه مقابل بخل را عامل رستگاری می داند. تکبر زن هم در برابر بیگانگان خواسته شده است و نه در برابر شوهر، زنان دیگر و یا محارم خود. بلکه تکبر جهت حفظ عفاف و انجام مسئولیتهای اجتماعی مدنظر است.

مطابق آیه «و من یوق شح نفسه»، دنیازدگی مذموم است و کسی که بتواند خود را از این پول پرستی نجات دهد، در مرحله رستگاری قرار می گیرد. بنابراین بهترین ویژگی زن آن نیست که مال خود را مصرف نکند. حضرت زهرا (س) به عنوان الگو اینطور نبودند که بخل را به طور مطلق داشته باشند. بخل به خاطر این است که «المره راعیه علی بیت اهلها».

همانطور که گفتم اسلام صفاتی را برای زن مطلوب می داند که در مرد مطلوب و زیبنده نیست. البته مطلق این صفات مطلوب نمی باشد، چون با مسلمات اسلام سازگار نیست. ترجیح و تشویق صفت تکبر، ترس و بخل به دلیل آسیب پذیری زن است. بخل و امساک در مورد اموال مشترک است. امام می فرماید: «اذا کانت بخیله حفظت مالها و مال بعلها» البته در حفظ اموال مشترک چه زن و چه مرد هر دو مسئولیت دارند.

زن گوهری به نام عفاف دارد که در برخوردهای اجتماعی این عفاف آسیب پذیر است، از این رو وی باید صفت لازم جهت مرزبندی این آسیب پذیری را داشته باشد. در طول تاریخ گفته نشده است که زنی به حریم عفاف مردی تجاوز کرد، اما برعکس موارد فراوانی وجود دارد که به عفاف زن تعرض شده است. لذا ترس برای حفظ شرف دینی زن است و تشویق این صفت، تشویق یک مشی احتیاط آمیز است. عفاف یک امانت الهی برای زن است که برای مرد نیست. مرد متجاوز به عفت زن است، ولی زن چنین نیست. لذا نگهداری و حساسیت در حفظ عفت به عنوان اساس شخصیت و مکمل شرافت زن، به او توصیه شده است.

علامه شهید مطهری(ره) می فرماید: «در مقام امر به معروف و نهی از منکر، ترس زن مذموم است» آیه «المومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعرو ف و ینهون عن المنکر» مرد و زن را در امر به معروف و نهی از منکر شریک می داند و همسنگ قرار می دهد. در مقام حفظ ارزشها بیان می کند که اموال و جان خود را هزینه کنید، مگر زمانی که به هزینه عفاف شما باشد. لذا ترس فقط در این جا معنا دارد. آنجا که امر به معروف را بیان می کند می فرماید: «المومنون و المومنات. . . » یا می فرماید: « الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض» نمی فرماید: «بما فضل الله الرجال علی النساء» در واقع در آنجا حقوق متقابل مطرح است نه برتری. معنای سرپرستی مطرح است و سرپرستی، خاص مردان نیست، بلکه زن هم حافظ ارزشها و اصول است، اما از آن جا که خداوند به ویژگیهای زن و مرد توجه دارد، بر همین اساس وظیفه قوامیت را به مرد سپرده است البته در کلام امیرالمؤمنین مطلق ترس منظور نیست، بطور نمونه حرکت حضرت زهرا(س) در مورد باز پس گیری فدک، یک الگو است و آن حضرت در جریان فدک و بازپس گیری حق خویش شجاعت داشتند و این عمل ایشان برای امور مادی نبود، زیرا ایشان شخصیتی است که به قول مرحوم علامه اقبال:

بهر محتاجی دلش آنگونه سوخت به یهودی چادر خود را فروخت

کسی که این چنین روحیه بی اعتنایی به دنیا دارد، این گونه به صحنه می آید و مشکلات را تحمل می کند و هرگز نمی ترسد، حضرت علی (ع) تمام اینها را می دیدند، ولی هرگز نفرمودند که کارهای حضرت زهرا(س) بر خلاف محورهای اصلی اسلام است و یا هنگام غصب خلافت، ایشان برای اثبات حقانیت ولایت امیرالمومنین (ع)، با جمعی از زنان قریش که گرد ایشان حلقه زده بودند، داخل مسجد شدند و برای حفظ اصول و دفاع از ولایت ایستادند. «علی حشد من نسائها» این سیره نشان می دهد که منظور از ترس، ترس معقول و به جاست و در هر شرایطی ارزنده نیست و تنها کاربرد آن در صیانت و حفاظت از زن است.

با این تفاسیر که گفته شد در کلام امام علی و بزرگان ....

اسلام تفکیک قائل شده بین مسئولیتهای زن و مرد نه بخاطر محدود کردن زن و نادیده گرفتن حقوق زن بلکه فقط و فقط بخاطر حفظ زن از مشکلات و ناملایمات

انشاء الله همه به راه راست هدایت شویم

والسلام


ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط حرف تو در تاریخ 1393/06/18 و 19:06 دقیقه ارسال شده است

سلام
تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتان به سایت \"حرف تو\"
\" مقام والای زن از واقعیت تا شنیده‌ها \"
با آدرس: http://harfeto.ir/?q=node/33447
در این سایت انتشار یافت.
چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.
هدیه سایت \"حرف تو\" به شما:
\"امام رضا (علیه‌السّلام): هر کس [از خدا] بهشت بخواهد و در برابر سختی‌ها شکیبایی نورزد، بی‌گمان خود را ریشخند کرده است.\"
یا علی

این نظر توسط مهتاب در تاریخ 1393/06/17 و 21:27 دقیقه ارسال شده است

واقعا که بعضی از ادمای دور و بر ماهنوز اون افکار پلید اعراب جاهلیت رو دارن.خیلی از خانمها الان به مقام وزارت و سایر مقامهای دیگرو دارن.اما یه سریا این وسط ر تلاشند که مقام زن رو تخریب کنند.اینا از نسل همونایین که در دوران جاهلیت دختری بی گناه رو زنده به گور میکردن و خون همونایی تو رگاشونه که از زنا بیگاری و بهره کشی میکردن.اعراب انقدر ذهنشون
محدوده که هنوزم زناشون نمیتونن رانندگی کنن...واقعا واسه خیییییییییلیا تاسف.............


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    ورژن جدید حریم آسمانی را چطور میبینید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1093
  • کل نظرات : 2057
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 627
  • آی پی امروز : 54
  • آی پی دیروز : 70
  • بازدید امروز : 812
  • باردید دیروز : 130
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 1,758
  • بازدید ماه : 4,635
  • بازدید سال : 33,366
  • بازدید کلی : 4,043,577
  • کدهای اختصاصی


    جشن تولد ستاره ها - حریم آسمانی


    کد بنر جشن ستاره ها

    همراهان حریم آسمانی






    PageRank


    آلکسا سایت حریم آسمانی


    حمایت می کنیم